Massale misleiding – Bewijzen AGW?

Greenpeace heeft de politici van Nederland kunnen overtuigen dat door menselijk toedoen het klimaat op hol slaat en dat catastrofale rampen de wereld zullen gaan teisteren (C-AGW). Om hun gelijk te onderstrepen wijzen ze op de reeds begonnen ellende.

Dia1

Dit is niet mis. Wanneer deze zaken inderdaad gaande zijn dan rest ons slechts onderdanigheid aan de professionals van Greenpeace. Dan kunnen we ook de conclusie trekken dat we door verstandige politici worden bestuurd, die we veel dankbaarheid verschuldigd zijn omdat ze voor 100 miljard euro (uit onze zakken, dat dan weer wel) ons gaan redden van de ondergang.

Speciaal voor u ga ik kijken bij de rampgebieden en zal u laten weten wat ik er heb aangetroffen.

Nog maar net op reis kom ik wetenschapper Kroonenberg tegen. Een wijze man met veel kunde van de aarde. Ik vraag hem naar de ramptoestand van onze woonbol:

Dia2

Ai, dit is geen lekker begin. Hier had ik niet op gerekend. De tattoo van Kamp op mijn onderarm laat ik nog even bedekt. Nu verwacht ik niet dat Kroonenburg een punt heeft. Mijn informatie heb ik gekregen van de NPO, het KNMI en de RTL-bollebozen. Daar zal ongetwijfeld meer kennis zitten dan bij meneer Kroonenburg.

Dia3

Van de zeer geleerde heer Michael Mann heb ik een grafiek onder ogen gekregen waarop hij goed weergeeft hoe hopeloos onze huidige situatie is. Hij vertelt mij dat de temperatuur ontwikkeling lijkt op een hockeystick. De afgelopen 1000 jaar was de aardse temperatuur lekker stabiel maar de laatste decennia is thermometer omhoog geschoten. Het is af te lezen op de kleine inzet-grafiek hieronder:

Dia4

Dan krijg ik een grafiek in handen die aangeeft dat de heer Mann een klein beetje abuis is. Als ik niet wist dat hij een zeer respectabele onderzoeker is, zou ik haast denken dat hij ons heeft geprobeerd te misleiden. De grafiek toont de temperatuurverloop op aarde vanaf het jaar 1000. Er is een dataset gebruikt die niet is gebaseerd op boomringen zoals die van Mann. Ik krab even achter mijn oor. Dit is heel andere koek. Een heuse warmteperiode in de late middeleeuwen wordt gevolgd door een koude periode van 1500 tot 1800. Het lijkt in de verste verten niet op een hockeystick.

Mijn vertrouwen in Mann is nog niet helemaal weg. Laat ik het eens nader onderzoeken bij het IPCC. Dit VN-klimaatpanel heeft tenslotte met de Mann-grafiek iedereen wakker geschud. Hier zal dan ook wel de bevestiging van de rechte temperatuurlijn liggen met die uitstulping op het eind. Ik open wat vroegere uitgaven van het IPCC. Mijn oog valt op een vreemde grafiek. Voor de zekerheid kijk ik opnieuw naar de uitgever. Echt het IPCC. In deze editie van 1990 leert het panel ons iets heel anders aan de hand van Lamb dan de bewierookte Mann 10 jaar later. Geloof het of niet maar het IPCC was in 1990 nog niet aan het hockeyen. Sterker; ze zouden het helemaal met mijn nieuw gevonden grafiek eens zijn. Als twee druppels water. Waarom zijn ze van hun geloof gevallen?

 

Dia5

Nu ben ik nieuwsgierig geworden en ga op zoek naar meer publicaties. Een echte deskundige op het terrein van wereldtemperaturen is de wetenschapper Deming. Na wat snuffelwerk duikel ik zijn visie op. Zo krijg ik een uitwerking van de temperatuurontwikkeling vanaf het jaar 0 van zijn hand te zien. Warempel; het komt overeen met de visie van Lamb en mijn ontdekte grafiek.

Dia6

Deming geeft aan dat er in de Middeleeuwen een stevige warmteperiode is geweest (MWP). Hij stelt daarbij dat dit feit de theorie van Mann, het IPCC en de hele santekraam van Greenpeace volledig onderuit haalt. Ik krijg het er warm van. Kamp een leugenaar? De tattoo jeukt.
Het wil me niet aan dat die aardige jongens van de groene revolutie het bij het verkeerde eind hebben. Daarom wil ik zekerheid over de MWP. Een onderzoek waarin alle publicaties over de middeleeuwse warmteperiode worden samengevat, geeft mij de genadeklap. Wereldwijd is vastgesteld dat het in de late middeleeuwen lekker warm was op het ondermaanse. Ik raak van streek. Of zouden de Noormannen er stiekem een zware industrie op hebben nagehouden. Reden de soldaten van Karel de Grote allemaal in grote BMW’s maar is dit feit door geschiedvervalsing verdonkeremaand. Waar kwam de menselijke CO2 in die tijd anders vandaan?

 

Dia7

Maar waarom zou het IPCC liegen, vraag ik me af. Zij willen toch het beste voor mij en de overige wereldburgers. Deze vraag gaat mij vanaf nu bezig houden.
Het NIWA, een Nieuw-Zeelands weerbureau, is een trouwe volgeling van Greenpeace. Als ik een artikel van deze vrienden van Kamp krijg, lopen de rillingen mij over de rug. Er is vastgesteld dat deze groen-bevlogenen de zaak hebben besodemieterd. Feitelijke gegevens hebben ze aangepast zodat de ramp groter zou lijken. Boze tongen beweren dat ze hierdoor een fikse subsidie hebben losgepeuterd om nader onderzoek te doen. De directeur schijnt daarna naar een betere buurt te zijn verhuisd.

Dia8

 

Omdat ik nu overal argwaan voel, diep ik uit de KNMI-bestanden informatie op over de temperatuur ontwikkeling van de laatste 20 jaar van weerstation De Bilt. Gelukkig, deze lijn is mooi vlak. Geen malversaties van onze koninklijken. Hoewel, nu ik er over nadenk, had deze lijn niet omhoog moeten lopen in verband met de steeds toenemende CO2?

Dia9

Misschien is de periode te kort om een stijging te zien. Via een goede kennis hoor ik van de geograaf de Vos. Hij heeft de temperatuur ontwikkeling vanaf 1706 in beeld gebracht. Ik ben benieuwd of er iets van de hockeystick in is te herkennen?

Dia10

Maar het CO2-effect dan, denk ik hardop. Waarvoor zijn wij in de vrede anders onze koopkrachtstijging aan het afstaan? Er is toch een probleem wat met een mega-bedrag door de leden van Greenpeace en Kamp wordt opgelost? Alleen begin ik mij eenzaam te voelen: Waar is het probleem?

Gelukkig komt op dit moment een berichtje binnen op mijn Motorola. 2015 is het warmste jaar ooit, brieft het KNMI. Zie je wel, daar is het probleem. Wat ik dan nog niet weet is dat een stagiair de onderliggende grafiek niet helemaal goed had gelezen en de eindredacteur een wat gemakkelijke beroepshouding heeft..

Dia11

 

Ik heb nu een goed beeld van de temperatuur-ontwikkeling op aarde. Als ik de feiten volg, moet ik Kroonenberg gelijk geven. Als ik mijn Greenpeace vrienden vertel dat de feiten uitwijzen dat er geen probleem is, nemen ze mij dat niet in dank af.

Dia12

 

 

 

Dia13

Ik heb mijn koffers ingepakt. Drie winterjassen, een berenmuts, een sjaal en extra gewatteerde wanten. Ik ga op poolexpeditie. Eerst bezoek ik de Zuidpool om daarna in een ruk door de Noordpool aan te doen. Volgens Kamp zijn de polen aan het smelten omdat wij, mensjes, maar door blijven gaan met CO2 uitstoten. En Kamp heeft dat weer van Greenpeace gehoord. Ook de Vara heeft bij monde van Pauw de informatie nog eens bevestigd.

Ik zou wel eens te laat kunnen zijn wat de Noordpool betreft. Volgens klimaatgoeroe nr. 1 Al Gore is deze in 2015 in zijn geheel weggesmolten. En hij kan het weten want hij heeft goede banden met de milieu-activisten.

 

Van het reisbureau heb ik een kaart van de Zuidpool gekregen. Getekend naar de situatie van mei-2015. Ik heb gegrinnikt toen ik het kaartje bekeek. Als trouwe nieuwsvolger besef ik dat dit een weergave moet zijn van de vorige eeuw. Het ijs smelt dus is de Zuidpool (veel) kleiner dan de langjarige mediaan aangeeft en zeker niet groter.

 

Dia14

 

 

Ik krijg het wat ongemakkelijk als ik in het vliegtuig richting het zuiden een grafiek uit betrouwbare bron onder ogen krijg, net als mijn mede expeditie-gangers. Ik draai het kaartje om maar dan staat alles op z’n kop. Als ik het weer in de juiste positie heb, zie ik dat het Zuidpoolijs al sinds de jaren 80 vorige eeuw aan het groeien is. In mijn gedachten zie ik Pechtold en Klaver met gespannen gezichten ons, Nederlanders, manen om ons consumptief gedrag waardoor de Zuidpool wegsmelt. Zijn zij ook al leugenaars en slechte bestuurders? Het wil me nog niet aan omdat in onze rivierdelta hoog wordt opgegeven van deze twee.

Dia15

Ik pak een boek uit mijn handbagage. Het is een boek over de Nasa. Na een paar hoofdstukken verstart mijn blik bij het doorslaan van de pagina. Uit onderzoek is gebleken dat het ijs bij en op de Zuidpool al tientallen jaren groeit. Het IPCC wordt neergezet als foute instantie omdat ze niet de juiste feiten weergeeft. Dit belooft niet veel goeds. Mijn Groenlinks-vrienden zitten verderop en zijn vrolijk. Het gaat goed met de partij en ideologie. Dat wil je vieren. De burgers stappen steeds verder af van kapitalistische gewoonten dankzij hun verhaal over de smeltende Zuidpool. Ik berg mijn boek op. Nee, ik kan en wil hun plezier nog niet bederven.

Dia16

Toch pak ik mijn tablet om te googelen naar het zojuist ontdekte feit. Het NSIDC toont de ontwikkeling van het zuidelijk ijs in een grafiek. Opnieuw dezelfde boodschap. Meer ijs, dus toenemende kou. Ik leg me maar bij de feiten neer. Straks na de landing komen we in bittere kou terecht. Maar daarna gaan we naar de Noordpool, daar zullen we alleen maar zee aantreffen. Nee, mij en Kamp krijgen ze niet klein.

Dia17

 

In een sneeuwhut onderzoeken we met z’n allen de smelt. Er is een ijsstaaf geboord. We slaan aan het meten en rekenen. Mijn groene vrienden lijken toch wel erg bleek als de resultaten tot ons doordringen.

Dia18

 

 

Dia19

We zijn weer ingestapt. De feestvreugde bij Groenlinks is weg. Ik beur ze weer wat op. Vertel hun over de arctische zee waar je straks je zomervakantie kan vieren op de stranden van Groenland. Lekker zeilen, waar eens de Noordpool heeft gelegen. Ik wijs hen op hun grote voorbeeld, quasi-wetenschapper Gore. Hij heeft duidelijk in zijn film aangetoond dat de Noordpool inmiddels is weggesmolten. Ik zie ze weer lachen. Gelukkig durven ze weer te hopen na het echec van de Zuidpool.

Ik pak de reisgids erbij. Leuk om alvast wat te lezen over je volgende reisdoel. Het eerste plaatje verontrust mij een beetje. Het gaat over 2015 en ze spreken over ijs op de Noordpool (?).

Dia20

Ik sla gauw een paar pagina’s om. Een leuk plaatje met veel blauw en vrolijke gele stippen fleurt het gidsje op. Dit zal over de stranden gaan, flitst door mij heen. De boordservice brengt de lunch. Ik leg het boekje weg, straks maar kijken naar de recreatiemogelijkheden. Ik bedenk alvast welke korte broek ik aan ga trekken.

Dia21

Na de lunch doe ik een lekker dutje. Ik hoor de stewardess omroepen dat we de Noordpool naderen. De reisleider deelt een informatiekaartje uit. Hij legt ons de huidige situatie op de pool uit en laat zien wat er de afgelopen 10 jaar is gebeurd. Ik steek mijn hand op. Mijn vraag of wij het juiste document in handen hebben, krijgt bijval van mijn Groenlinks vrienden.

Dia22

Het antwoord van de reisleider komt hard binnen. Hij maakt het nog erger door een tweede papier uit te delen. Het gezang van GL is nu helemaal verstomd. De korte broek kan in de koffer blijven. Ik zwijg en zucht.

Dia23

 

Het derde printje maakt de sfeer in het vliegtuig helemaal ijzig. Waar we een azur-blauwe zee hadden verwacht ligt (nog steeds) een massief blok ijs. En het ijs groeit. Er is dus meer kou. Ook op de Noordpool! Ik zie weer kansen voor koopkrachtstijging in Nederland. Na de trip ga ik zeker met Kamp bellen.

Dia24

De informatiefolder die volgt kan ons niet meer raken. Het is tot ons door gedrongen. Het gaat mis met het groene-geloof. Ook de Noordpool kent geen genade. Geen smeltend ijs, geen CO2 effect, geen schuldige mens. Uit de GL-hoek hoor ik desondanks vasthoudendheid aan de windmolens, uit esthetisch oogpunt.

Dia25

 

Ook andere Nederlanders hebben de pool bezocht. Met dezelfde overtuiging en bevlogenheid als ik bij aanvang had. Sommige willen de feiten niet accepteren en geven er hun eigen perceptie aan. Best vermakelijk om te zien.

Dia27

 

Op onze trektocht over het metersdikke ijs van de Noordpool snijdt de extreem koude wind in ons gezicht. Toch krijgen mijn groene vrienden weer hoop. Na de nacht in een extra geïsoleerde iglo te hebben doorgebracht hoor ik ze de volgende dag vrolijk praten. Inderdaad het voelt buiten zacht aan. Net nu wij hier zijn, komt het gelijk van Gore.

Dia28

 

Hoopvol begint Klaver over smeltend Groenland. Een gezette Eskimo houdt een inleiding in de sneeuwhut en beantwoordt vragen. De vraag van de GL-leider is duidelijk, echter het antwoord ook:

Dia29

Maar het wordt hier toch steeds warmer, probeert Klaver opnieuw. Ik hoor het aan en vrees het antwoord. Het is erg belangrijk voor mijn geloofwaardigheid dat u aangeeft dat de temperaturen hier op Groenland oplopen, klinkt het wanhopig uit Klavers mond. De Eskimo toont onverbiddelijk de feiten:

Dia30

Ze zitten er verslagen bij, de groenen. De wereld redden is een mooi ideaal. Alleen dan moet de wereld natuurlijk wel meewerken. Als we met de sneeuwtaxi richting vliegveld gaan, komt het nieuws van de geblokkeerde straalstroom van Mooney. De groene reizigers reageren al niet eens meer verheugd. Terecht, zo blijkt. Weer een dooie mus.

Dia31

 

We hebben in de vertrekhal nog even tijd. Ik blader wat in de Enkhuizer-almanak. Voorspellers hebben een zwaar beroep zo blijkt. Veel (net niet) wetenschappers hebben al behoorlijk naast de pot gepiest. De Noordpool zien meerdere glazenbol-kijkers graag smelten; niet met het gewenste resultaat. Ik begin mij af te vragen of Kamp de 100 miljard van ons wel nodig is.

Dia32

Vooruit, nog een paar krantenberichten. Om te laten zien dat Klaver c.s. niet de enigen zijn, die een beetje onnozelheid blijken te bezitten. Alarmerend klimaatnieuws uit 1957, 1958 en 1972. Sommigen leren het nooit.

Dia33

 

 

Dia34

Mijn zwaar teleurgesteld reisgezelschap krijg ik zover dat ze niet naar huis gaan maar met mij optrekken naar de gletsjers. Waar de polen steeds kouder worden en meer ijs aanzetten, kunnen we onze missie nog redden door foto’s te schieten van de bijna weggesmolten ijstongen in het hooggebergte.

De menselijke CO2 richt klimatologisch grote schade aan. Als er een plek is om de afschuwelijke gevolgen van ons onverantwoord consumptief gedrag aan te tonen dan is het wel bij onze gletsjers. Jaren hebben ze trouw met hun ijsmassa lekker op hun plek gelegen maar de mens moest zo nodig fossiel gaan stoken. Sinds de laatste decennia is er geen houden meer aan.

Ik loop voorop als we in Alaska aankomen. Of we even de keiharde bewijzen mogen zien van de recente afsmelt. De deskundigen in het onderzoekscentrum schudden hun hoofd. Glimlachend leggen ze ons de lange termijn grafiek voor.

 

Dia35

Maar, zo stamelt Minnesma, dit klopt niet. Ik heb niet voor niets dat pokke-eind naar Parijs gelopen. Nou gelopen, schampert Pechtold, alleen die 100 meter toen de camera’s draaiden, verder zat je lekker in de luxe touringcar. Minnesma gnuift. Toch zit het haar niet lekker dat de gletsjers kennelijk al honderden jaren smelten en dat het de laatste jaren zelfs is afgenomen.

Het volgende beeld wat we te zien krijgen is het kaartje van het gebied voorzien van jaartallen.

 

Dia36

Minnesma mompelt dat ze nooit goed in jaartallen is geweest. Ik bestudeer het kaartje. Het valt mij ook tegen. Er is stevige smelt geweest maar dan vooral in de 19e eeuw. Zelfs met enige malversatie kun je dat niet aan de huidige uitstotende mens koppelen. Het is duidelijk dat ik het gezelschap naar de verkeerde plek heb gebracht.

We gaan naar de Alpen. Deze bergen hebben vast meer begrip voor de groene noden. Minnesma oreert de hele vlucht over de ramptoestand van moeder aarde en dat we nu snel de feiten onder ogen moeten zien. We moeten onze leefwijze aanpassen.

In Oostenrijk bezoeken we het kantoor van de gletsjeronderzoek-commissie. Er hangt een kaart aan de wand:

Dia37

Ik vraag aan de professor achter het bureau of hij weet waar de mensen in de jaren 500, 700 en 1200 de fossiele brandstoffen vandaan haalden om net zoveel CO2 uit te kunnen stoten als wij nu doen. Gelet op het bevolkingsaantal van toen moeten ze wel heel slecht afgestelde motoren hebben gehad. De professor kijkt mij ongelooflijk aan. Hij schudt zijn hoofd maar zegt niets. Minnesma kiest partij voor mij.

De professor weet de stemming nog verder omlaag te krijgen. Hij legt ons uit dat gletsjers de gewoonte hebben te groeien in ijstijden en te smelten tijdens warme perioden. Na afloop van de kleine ijstijd in 1800 zijn wereldwijd gletsjers weer meer gaan smelten. Minnesma probeert de professor te verbeteren. Volgens haar gaat het slecht met de ijslagen omdat de mens onverantwoord leeft. De geleerde haalt zijn schouders op en toont de volgende informatie:

 

Dia38

Minnesma is in alle staten. Ze stampvoet boos. Wat een verzinsels van deze dwaze man. Zij heeft uit betrouwbare Greenpeace bronnen vernomen hoe het zit en ze zal de wereld redden, hoe dan ook. Kamp, daar heeft ze respect voor. Die legt de economie lam met een mega aanslag en zet in op groen. Een man naar haar hart.

De professor krijgt niets mee van haar paniekgedachten. Een ijskap heeft ook in een jaargang groei en krimp perioden, houdt hij zijn gehoor voor. Op ons halfrond zie je aangroei van september tot mei, om daarna in een korte zomerperiode nagenoeg weer net zoveel weg te laten smelten.

 

Dia39

 

Minnesma stelt voor naar de Himalaya te gaan. We zullen daar pas echt zien wat de mens het klimaat aandoet. Er zijn daar vrijwel geen gletsjers meer, zo betoogt zij. In een korte tijd allemaal weggesmolten omdat wij in auto’s zijn gaan rijden. Als het vliegtuig de landing inzet in Nepal, straalt ze van oor tot oor. Ze neemt de leiding over van de organisator. Fier stapt ze het pand van de universiteit binnen, de rest op enige afstand volgend.

Een uur later komt de groep weer naar buiten, op enige afstand volgt Minnesma. Ze ziet er gebroken uit. Haar rode ogen verraden intens verdriet. Ik heb best met haar te doen. Maar de feiten zijn niet haar beste vrienden gebleken.

Dia40

 

 

 

Dia41

Ik en mijn reisgenoten hebben tot nu geen enkel bewijs gevonden dat het klimaat van slag is. Dat zint ons niet. We reizen de wereld rond met een groep groen-bevlogenen. We noemen ons de fan-club van Kamp. We willen zijn beleid met eigen onderzoek verstevigen en hem aanmoedigen om door te draven naar 200 miljard maatschappelijk geld aan groene doelen te offeren. Er zal nu snel iets moeten veranderen.

Van Soest reist ook mee. Hij heeft al vanaf het begin van de reis geroepen dat we naar zee moeten. Door het onbesuisde gedrag van de onwetende mens stijgt het zeewater zeer zorgwekkend. Daar zijn tal van voorbeelden op de aarde te vinden, is zijn rotsvaste overtuiging. Hij denkt niet dat het beëindigen van een ijstijd iets met stijgend zeewater te maken heeft.

Voorzichtig schuif ik een wazig plaatje onder zijn neus:

 

Dia42

Van Soest reageert verbaasd. Dat plaatje is fout. Het zeewater-niveau was eerst vlak en is de laatste tijd snel gaan stijgen. Daaraan kun je zien dat de mens het klimaat verpest. Wij zijn aan onze kinderen en kleinkinderen verplicht te stoppen met de carbonisering door windmolens te gaan bouwen, zodat zij ook nog van de aarde kunnen genieten.

Deze preek had ik niet verwacht maar deze man heeft duidelijk nagedacht. We zitten in het oceanisch instituut. Hier wordt studie gedaan naar het ontstaan van zeeën. Volgens van Soest is dit de plaats waar ze klip en klaar beseffen dat we anders moeten gaan leven omdat we anders verdrinken. Omdat onze gastheren er nog niet waren, neusden we wat rond en kwam ik het plaatje tegen.

Aan de wand hangt een kaart van de wereldtemperatuur van de afgelopen 17.000 jaar. Zitten we hier wel goed, vraagt van Soest onzeker. Ik verwacht hier zeekaarten te zien, van die temperaturen weten we het nou wel, bromt hij verder.

Dia43

Dan stappen de zeewater-kundigen de ruimte binnen. Ha, u heeft onze temperatuurgeschiedenis al ontdekt, zegt een lange man tegen van Soest. Kijk dan heb ik hier een kaart van het stijgende zeewater, ziet u de parallel?

Door de opwarming in het holoceen zijn de enorme ijsmassa’s rond de polen gaan smelten. Weliswaar met een vertragend effect. De lucht warmt nu eenmaal sneller op dan smeltend ijs. De lange lacht om zijn eigen opmerking.

Dia44

Van Soest spreekt de man gelijk aan. We staan op het punt te verdrinken. Het stond zelfs in de Telegraaf. Wij stoten teveel CO2 uit. Maar met zonnepanelen en windmolens gaan we ons leven verbeteren. De lange maakt een afwerend gebaar. U bent wel een beetje voorbarig met uw conclusie, vriendelijke heer, zegt hij tegen van Soest.

Hij legt uit dat het grote effect van de glacialen met een interglaciaal ook in het klein voorkomt met kleine ijstijden die worden opgevolgd door warmteperioden. Kijk, hier is een grafiek van de afgelopen 20 jaar. U ziet dat de stijging aan het afnemen is, omdat het meeste ijs van de koude periode 1500 – 1800 inmiddels is gesmolten.

Afnemen??? Van Soest zet grote ogen op!

Dia45

Een collega van de lange laat een ander feit zien. Hij heeft de resultaten van de getijde-tabel van Den Helder in een keurige grafiek gezet. De stijging is heel gelijkmatig. Van Soest vraagt van wie dit prutswerk is. De snelle toename van de zeespiegelstijging van de laatste 30 – 40 jaar is niet te zien, dus klopt de grafiek niet.

De collega schudt glimlachend het hoofd. Deze grafiek is op juiste gegevens gebaseerd en geeft een betrouwbaar beeld.

Dia46

Het zint van Soest niet.  Hij denkt dat er ergens een verborgen camera zit en dat straks Frans Bauer door de deur naar binnenstapt.

De zeespiegel daalt ook op bepaalde plekken, zegt de collega. Van Soest hapt naar adem. Er wordt een overzicht getoond van wereldwijde meetgegevens.

Dia47

Het wordt nog erger. Milieu-activisten, zoals de jongens van Greenpeace, hebben er een handje van om de gegevens te vervalsen, merkt de lange op. Er is een kaart waarop de leugen is uitgetekend. Wie niet op de hoogte is van de werkelijke feiten trapt er makkelijk in. De milieu-activisten richten hun pijlen, zeg maar leugens, vooral op ijverige politici met weinig denkkader. De kaart die ik hier heb, toont naast de werkelijke situatie, ook de gefantaseerde droomwereld van subsidievragers. Een beetje rommelen met de feiten voor het goede doel, zeg maar.

Hierdoor komt het verhaal in de wereld van een recente versnelling van de stijging. Deze is in de praktijk echter nergens waar genomen. De lange is klaar met de uitleg. Van Soest is allang afgehaakt.

Dia48

Toch stijgt de zeespiegel onverantwoordelijk snel. Deze mensen weten lang niet alles. Van Soest geeft het nog niet op. Wat een afgang voor hem als deze twee deskundigen het bij het juiste eind hebben.

Dia49

 

Van Soest heeft een gouden inval. Dat hij daar niet eerder aan heeft gedacht. Maar beter laat dan nooit. Met een zelfverzekerd gezicht neemt hij weer het woord. Jullie weten niet hoe het zit. Want hoe leg je uit dat Bangladesh onder water dreigt te verdwijnen als de zeespiegel niet onnatuurlijk stijgt? Zo, zijn punt is binnen en het gelijk komt zijn kant weer op.

De collega wenkt naar een persoon die in de naastgelegen kamer zit. Zou je deze meneer willen uitleggen hoe het zit met de zeespiegel en Bangladesh?

De man met een grijze baard die net binnen is gekomen, neemt het woord. Bangladesh wordt gevormd door vele rivieren vanaf de Himalaya. In de delta komt zodoende veel sediment te liggen. In de loop van de jaren gaat dat inklinken. Als je er dan ook nog een keer steden op bouwt, helpt dat natuurlijk niet erg tegen de bodemdaling. Omdat de kustlijn jong is, worden gemakkelijk stukken weggespoeld die dan elders weer aanspoelen. Baardmans zwijgt.

 

Dia50

Van Soest kijkt paniekerig om zich heen. Is er dan niemand van de groenen die hem te hulp schiet. Hij voelt bij zich zelf een enorme kennisachterstand. Met een kort knikje bedankt hij baardmans en verschuilt zich daarna achter mijn schouders.

Ik begin meer en meer te begrijpen dat de milieu-activisten wel heel eenzijdig en gekleurd de politici een oor aan hebben genaaid voor de somma van 100 miljard euro. Ik vraag aan de lange hoe het zit met dalende zeespiegels.

De lange legt een kaart op tafel.

Dia51

Een lichte stijging als gevolg van de nog steeds wegsmeltende kleine ijstijd is normaal. Dat zijn de groene gebieden. De rode gebieden stijgen bovengemiddeld terwijl de blauwe kleur gebieden aanduidt waar de spiegel daalt. Daarmee alles weer naar dat constante gemiddelde trekkend. Ik knik begrijpend. De rest van de groenen vraagt om voorbeelden.

De lange laat een grafiek van Oulo, Finland zien. Al sinds 1880 daalt daar de zeespiegel.

Dia52

Ook bij de Marshall eilanden daalt de zeespiegel. Dan hebben we het over 30 centimeter in 5 jaar tijd. De lange wijst het aan op een kaart.

Dia53

 

Ook het zeewaterniveau bij Washington daalt sinds 1960. Op tafel wordt een ander kaart gelegd met gegevens die dit feit onderstrepen. Ik merk dat de groenen helemaal stil zijn geworden. Het zit ze ook niet mee. Alle bewijzen van hun stelling dat de wereld bezig is te vergaan, worden een voor een onderuit gehaald door de wetenschap. Dat moet niet prettig voelen.

Dia54

Luisteren naar quasi-wetenschap leidt wel vaker tot belachelijke uitspraken, weet ik mij te herinneren. Ik vertel de volgende anekdote:

Dia55

 

 

 

 

 

Dia56

Na een week van lekker uitrusten en ontspannen aan een Grieks strand waar we de dagen vullen met zwemmen, eten en cultuur, roep ik mijn reisgenoten weer bij elkaar. Het is tijd om verder te trekken. Kamp rekent op ons. We hebben hem beloofd met een legitieme reden terug te komen voor zijn grote geldroof.

Toegegeven tot nu toe valt het resultaat tegen. Maar nu gaan we bij de experts op bezoek die alles weten van regenbuien. Door de klimaatverandering gaan deze steeds heftiger worden en vaker voor komen. Daarvan gaan we het bewijs even ophalen en dan is de missie geslaagd.

We reizen naar De Bilt, Nederland. We vragen naar de grafieken van de steeds heftiger wordende regenbuien. We worden vlot en aardig geholpen. Binnen een kwartier legt een medewerkster het gevraagde document op tafel. Vellinga wil weten hoe hij nu kan zien dat het steeds heftiger wordt? Dan behoren er richting 2020 toch steeds meer en hogere rode strepen te komen, vraagt hij bezorgd.

Dia57

Vellinga vraagt aan de medewerkster of ze misschien niet een betere kaart heeft. Het Greenpeace-gelijk spat nu eenmaal niet van de getoonde kaart af. Dit is geen probleem en even later ligt er een andere kaart op tafel.

Ze vraagt vriendelijk aan Vellinga of dit document beter is.

 

Dia58

Vellinga kijkt naar de kaart of hij de duvel ziet dansen. De medewerkster zegt dat ze veel meer informatie heeft over de verschrikkelijk toegenomen regenval.

Vellinga laat haar gehaast weten dat hij dan graag nog een andere kaart wil zien.

Dia59

Het is duidelijk te merken dat Vellinga nog niet heeft gevonden wat hij zoekt. Ik kijk over de schouder van de groenen mee naar de kaarten. Op zich vind ik dat de kaarten duidelijk zijn. Vellinga vindt van niet.

Hij wil nog een andere zien. Geen probleem zegt de medewerkster en ze legt een ander document op tafel.

 

Dia60

Het valt op dat het hoofd van Vellinga per kaart drie tinten roder wordt. Morgen gaat hij voor de Vara zijn dertigste interview geven. Maar met dit slap verhaal kan hij toch niet aankomen zetten. Rampen heeft hij nodig.

O, maar de verwachting is dat het steeds meer en heftiger gaat regenen, meneer. Inderdaad tot op heden gebeurt het niet maar in de komende jaren zullen we wat meemaken.

Vellinga knippert met de ogen. Maar in andere landen is het toch wel helemaal mis. Heb je geen gegevens van Engeland?

 

Dia61

 

Opnieuw zie ik Vellinga roder worden. Ik wist niet dat rood zoveel tinten had.

Hij geeft met gebaren aan dat de kaart weg kan. Ik bedoelde eigenlijk Duitsland. Daar is het toch zo erg met de heftige regens. Zou je daarvan wat informatie willen overleggen.

De medewerkster loopt alweer.

 

Dia62

Nee, mevrouw, ik bedoel die andere. O, dat kan ook hoor. Hier heb ik hem:

Dia63

 

Vellinga verbergt zijn hoofd in z’n handen. Iedereen is stil. Een voor een verlaten ze het kantoor. Buiten gekomen pakt Vellinga zijn telefoon. Zeg Pauw, nog even over dat interview. Ik heb besloten dat het niet door kan gaan.

Dan nemen we afscheid van elkaar. Begripvol drukken we elkaar een hand. De groenen knuffelen elkaar. Hier en daar vloeit een traan. Ik voel aan alles dat Kamp een probleem heeft. De groenen zijn terneergeslagen. Apathisch staren ze voor zich uit.

Aan hun hulp heb ik niets meer. Wil ik het energie-akkoord redden dan zal ik alleen verder moeten.

 

 

 

Dia64

Met nieuwe kracht reis ik naar Amerika. In gedachten zie ik de gezichten van de groenen voor mij. Wat zullen ze weer stralen als ik het bewijs voor een klimaatcatastrofe aan hen kan overhandigen. Wat is wereld-redden toch een dankbare bezigheid.

Ik wil aantonen dat er meer en heftiger orkanen zijn dan vroeger. Dit ga ik dan koppelen aan de gestegen CO2 uitstoot en klaar is kees. Greenpeace zal mij met trompetgeschal binnenhalen.

In New York duik ik in een bibliotheek. Hier liggen de meest uitvoerige wetenschappelijke rapporten over het klimaat opgeslagen. Dit is echt werk voor een eenling.

Al snel vind ik het juiste boek, even bladeren en dan ………………………………

Dia65

Met een klap sla ik het boek dicht. Een stelling verder staat een exemplaar met een veel belovende titel. Ik ga weer zitten aan de tafel en via de index heb ik al snel uitgevonden op welke bladzijde mijn begeerde informatie zal staan.

Ik sla nog een pagina om en daar staat de veelzeggende tabel ………………………

 

Dia66

 

Toch nemen die vermaledijde orkanen toe, weet ik zeker. Ik zoek verder in het boek maar iets vinden van mijn gading, ho maar.

In een ander hoofdstuk denk ik even gevonden te hebben wat ik zoek. Maar dan besef ik dat het eigenlijk alleen maar het beeld van de twee vorige vondsten bevestigd.

 

 

Dia67

Dan zie ik ineens waar ik moet zijn. Er is een bijlage met een totaalbeeld van de orkanen vanaf 1900. Wat zullen Minnesma, van Soest en Vellinga trots op mij zijn. Ik pak alvast mijn smartphone om een alles bewijzende foto te maken.

 

Dia68

De smartphone berg ik maar weer op. Het boek gaat terug. Geen klimaatrampen met orkanen. Toch zal ik de wereld tonen dat het heel slecht met haar gaat.

 

 

 

 

 

Dia69

Natuurlijk, dat ik daar niet eerder op ben gekomen. De verhoogde CO2 uitstoot leidt tot veranderende luchtstromen waardoor hele werelddelen gaan verdrogen. Om dat tegen te gaan is 100 miljard euro maar een klein bedrag.

Via het handige informatiesysteem van de bibliotheek ben ik al gauw de juiste publicaties op het spoor. California kent langdurige droogtes volgens Greenpeace. Als gevolg van CO2 natuurlijk.

Dan doet het echte verhaal toch weer een beetje zeer:

Dia70

Maar toch is de wereld aan het verdrogen. Greenpeace zuigt zoiets niet uit haar duim? Dan maar een kaart van de hele wereld erbij gehaald.

Dia71

Greening in de zuidelijke Sahara? Het moet niet gekker worden. Houdt de wereld dan helemaal geen rekening meer met rampen zoekende milieu-activisten. Voor die gebieden natuurlijk een zegen maar voor mij en mijn Groenlinks vrienden is dit pas een ramp.

 

 

 

 

Dia72

Ik staar door het raam van de grote bibliotheek naar buiten. Er lopen veel mensen door de straat. Dan weet ik het. De ergste ramp van allemaal en ik bedenk het nu pas. Slachtoffers, echte, heuse slachtoffers. Nu al die rampen, veroorzaakt door de toegenomen menselijke CO2 uitstoot, de aarde meer en meer teisteren dan moet het aantal slachtoffers door slecht weer de laatste tijd enorm zijn toegenomen.

Bijna neuriënd haal ik de benodigde informatie uit de rekken. Dankzij een goed verwijssysteem heb ik de overzichten snel gevonden.

 

Dia73

Natuurlijk een geluk voor de slachtoffers maar mijn stelling gaat weer onderuit. Ik begin mij meer en meer af te vragen waar Greenpeace haar bewijzen vindt voor de stoere taal die ze uitslaan en die bij Kamp naar binnen gaat als zoete koek. Bewijzen die een
€ 100.000.000.000  extra heffing op de eigen bevolking rechtvaardigen.

De heer Pielke heeft ook een onderzoek gedaan naar toename van klimaatslachtoffers. Ik pak zijn resultaten er bij.

 

 

Dia74

Verdraaid, weer minder slachtoffers.

 

Ik begin te twijfelen aan de toename van CO2. Hoe kunnen er anders steeds minder weer-gerelateerde slachtoffers vallen. Ik ga op zoek naar informatie die beide bevestigd. Als ik deze vind, ga ik naar huis, zo neem ik mij zelf voor. Dan geef ik de pijp aan Maarten.

Dia75

Terwijl de KLM-Boeing langzaam de daling inzet naar luchthaven Schiphol, overpeins ik mijn wereldreis. Eerst samen met mijn groene vrienden en toen deze ontgoochelt naar huis waren gegaan, heb ik alleen gezocht naar de bewijzen voor Greenpeace en Kamp om klimaat-onheil op de wereld aan te tonen. Overal zijn we geweest, met alle ter zake doende wetenschappers hebben we gesproken, zelf heb ik de beste bibliotheek ter wereld volledig uitgepluisd. Conclusie: niets gevonden.

Kamp, mogen we dan nu ons geld terug?

 

 

Leave a Reply

